Digitális heroin – avagy az internet használat és a digitális világ veszélyei

Digitális heroin

Egy brit kutatás szerint ötből négy szülő hiszi azt, hogy a kütyük segítik a gyerek fejlődését. Lassan talán a szülőkhöz is eljut a szakemberek intése: a digitális eszközök akkor is komoly veszéllyel járnak, ha ezt nem hisszük el, mert önmagunkon nem észleljük ennek jeleit. Sok szülő ugyanis ezzel takaródzik, csak azt felejti el, hogy az ő gyerekkora még nem a kütyük bűvöletében telt, legfeljebb a tévéjében. 

A magyar szülői fórumokban is megjelenik az a vélemény, hogy miért kellene korlátozni, hiszen ez a jövő, meg a robotika, mintha bárki is tudná, mit jelent ez majd a gyerekek felnőtt életében. A felelős szülő gyötrődik ezen a kérdésen, igyekeznek ellentartani, naponta leverni a hét éves nyavalygását az okostelefonért meg az Xbox-ért, bár úgy tűnik, ők vannak kevesebben. Sokan mindenféle kétség nélkül adják a 10 hónapos csecsemő kezébe a tablet-et, versenyelőnyt és nyugalmat remélve ettől. nagyon tanulságos, amit egy informatikusnő írt egy kommentben, úgy fogalmazott, nem az lesz a jó programozó, aki rengeteget játszik a gépen, hanem akinek kreatív és összetett a gondolkodása. Pont ezeket öli meg az állandó kütyüzés, ezzel legyünk tisztában. A szülők azzal szoktak érvelni, hogy miközben jól szórakozik a gyerek a játékokkal, tanul is belőle. Ez kis korban nem igaz!

A brit kutatásban 1000 anyát kérdeztek a gyerekeik médiafogyasztási szokásaikról. Az anyák 85 százaléka bevallotta, hogy kütyüzés mellett a gyerekeket már nemigen foglalja le más tevékenység. Egy másik felmérés azt mutatta, hogy a gyermekek átlagosan heti körülbelül 17 órát töltenek egy képernyő előtt. Ez drámain sok, de az még drámaibb, hogy egyetlen játék és tevékenység sem tud versenyre kelni a digitális droggal, így fordulhat az elő, hogy az 5-7 éves gyerekek már nem vágynak játékokra, nem érdekli őket a legózás, a babázás, mindent unnak, ami nem gépezés. 

Kockázatot jelentenek a mobilok és egyéb okos eszközök képernyői. A gyermekek jelenlegi generációja több időt tölt a képernyő előtt, mint elődeik. A családi televízió mellett például sok kisgyermek rendelkezik saját hálószobával, hordozható számítógépes játékkonzolokkal (Nintendo, PlayStation, Xbox), okostelefonnal, családi számítógéppel, laptoppal, tablettel. Ha ez így folytatódik, a mai gyerekek hetven éves korukban 24 órát fognak médiafogyasztással tölteni – állítja egy neves brit pszichológus, Aric Sigman.

Mi a megoldás? 

A gyereknevelésben minden megoldás a jó példával kezdődik. Zombi szülők zombi gyereket nevelnek, önkorlátozó, önfegyelemmel bíró szülők meg magát szabályozni képes gyereket. Ha a szülő életében az okostelefon előbbre való a gyereknél, ha evés közben is azt lesi, és soha nem képes letenni, akkor a gyerek azt tanulja meg, hogy a személyes emberi kapcsolat sokad rangú az életben – mondják a szakértők. A kütyüzés inkább több rövidebb szakaszban engedélyezze a szülő, a gyakori szünetek megakadályozzák az agyat, hogy túlzott stimulációt kapjon. Kínában egyébként a kutatók “digitális heroinnak” nevezik az eszközöket. A számítógépes játék játék hosszú távú változásokat idézhet elő az agyban a jutalmazás áramköreiben, amely hasonlít az anyagfüggőség hatásaira. A virtuális világ játékai hamis kompetenciaérzetet eredményeznek, olyan dolgokra hiszi magát képesnek, amire valójában nem képes.. A gyerekeknek az életüket nem a hamis, virtuális világokra kell alapozniuk – mondják a kutatók..

A szülőknek fontolóra kell venni heti időbeosztás létrehozását, beleértve a heti képernyőidőt, és a tartalom korlátozását. Fontos, hogy a gyerek megtanulja a médiaműveltséget és az önszabályozást, ne jutalom legyen a gépezés, mert ezzel csak elérendő célnak, pozitív cselekvésnek állítjuk be. A kutatók azt ajánlják, hogy az 5-18 éves gyermekeknek napi két óránál többet ne gépezzenek. Ez egy kemény kihívás a tizenévesek számára, de ne felejtsük el, az az egész társadalom érdeke, hogy ne váljanak függővé. A gyerekek hálószobájába ne kerüljenek eszközök, se tévé, legyen a lakásban is médiamentes zóna, ahol beszélgetni is lehet. 

Meg kell magyarázni

Nyugodtan magyarázzuk el, miért korlátozzuk a képernyőzést, beszéljük meg a gyerekkel, mi mindent nyerhet a felszabadított órákban, hívjuk fel a figyelmet a függés kockázataira, és arra, hogy az egész napos ücsörgés veszélyezteti az egészséget. De mindenekelőtt érezzük át szülői felelősségünket, és következetesen jelöljük ki és tartsuk be a szabályokat, csak nyerhetünk vele. 

készült a figyelő digitális változata alapján

https://figyelo.hu/hirek/digitalis-heroin-a-kutyuk-tonkreteszik-a-gyerekeket-15719/

(utolsó letöltés:2020.12.15.)

Comments are closed.
WudiSuli | Budakeszi Német Nemzetiségi Általános Iskola
Elérhetőségeink
Titkárság: Gebei Éva
  • 2092 Budakeszi, Knáb János utca 60.
  • +36 20 327 5858
  • titkarsag@wudisuli.hu
Ed Sport news INFO
All the latest school sport and grass roots reports on ED Sport. News, reports, analysis and more.
SEE ALL
Tweets
Please fill all required widget settings!
Contact Info
Praesent quis risus nec mi feugiat vehicula. Sed nec feugiat arcu.
  • Address Line 1
  • (123) 456 789
  • email@example.com